mandag den 21. marts 2011

Arbejdsprocessen

Nedenstående er beskrevet de teorier, overvejelser og gøremål vi er beskæftiget med omkring vores SSP feltarbejde:

På nuværende tidspunkt arbejder vi ud fra disse konkrete arbejdsspørgsmål:

Hvad vil vi have ud af dette feltarbejde?
Hvad er formålet med SSP?
Hvor opererer SSP?
Hvem samarbejder SSP med?
Hvilke pædagogiske redskaber anvendes der i SSP?

Udfra ovenstående arbejdsspørgsmål er vi gået i dybden med forskelligt teoretisk litteratur, samt artikler for at skabe en bredere baggrundsviden for SSP, samt forståelse for de perspektiver der kan ligge i det valgte emne:

Den pædagogiske lovsamling
I forhold til lovgivning beskæftiger vi os børnepålæg, forældrepålæg, samt ungdomssanktioner, hvor der bl.a. i sidstnævnte er beskrevet: "En ungdomssanktion kan kort beskrives som en dom til længerevarende socialpædagogisk behandling, hvori der indgår et element at fastholdelse." Yderligere er det beskrevet; "Ungdomssanktionen giver dermed mulighed for at fastholde den unge i et behandlingsforløb, der på længere sigt kan få den unge på rette kurs, især ved at styrke den unges muligheder for at opnå uddannelse og beskæftigelse." 

Den tværprofessionelle praktiker
I bogen "Den tværprofessionelle praktiker" beskriver Andy Højholdt vigtigheden i at kunne indgå i et tværprofessionelt samarbejde, og beskriver yderligere diverse samarbejdsmodeller, hvoraf et af de vigtigste punkter i hans 5-punkt samarbejdsmodel er at kunne samarbejde som netværk, hvor det er beskrevet; "Nøglen til succes i et netværk er deltagernes evne til at gå i åben dialog og dele ud af deres synspunkter og viden."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar